miercuri, 10 iulie 2013

REPERE ALE AFIRMĂRII COSTUMULUI TRADIŢIONAL ÎN CĂUTAREA COSTUMULUI ORIGINAL



Varvara BUZILĂ

          În ultimele decenii a sporit interesul societăţii faţă de costumul tradiţional autentic. Acest interes este alimentat de căutarea autenticităţii, ca punct de reper în reactualizarea memoriei colective şi ca parte componentă a strategiilor identitare. Alături de drapel, stema de stat, limbă, teritoriu şi tot ceea ce înseamnă cultură, costumul popular este marca identitară a unui popor. Costumul tradiţional este situat în chiar epicentrul viziunii asupra lumii, comunică cu sfera sacrului, astfel că tot ce ţine de confecţionarea
şi îmbrăcarea lui este perceput cu multă afectivitate. Fiind unul dintre cele mai relevante simboluri sociale, costumul impune o mare responsabilitate tuturor celor care operează în sfera lui creându-l, purtându-l, admirându-l sau cercetându-l. Popoarele au investit şi investesc în costumele naţionale tot ce au mai de seamă ca valoare etică şi estetică, administrând cu multă atenţie aceste simboluri în procesele de solidarizare socială.
            Cercetătorii care au studiat costumul moldovenesc purtat în spaţiul de la est de Prut
au avut de rezolvat probleme complexe privind constituirea lui, evoluţia şi supravieţuirea în diferite etape istorice. Discuţia rămâne deschisă şi solicită în continuare remaneri metodologice, abordarea critică a rezultatelor ştiinţifice, aprofundarea studiilor cu scopul soluţionării unor probleme concrete ce ţin de specificul tradiţiei vestimentare, încât proiectul ştiinţific în acest domeniu rămâne a fi destul de amplu. (…)
            Atunci când ne referim la costumul popular numit şi costum tradiţional avem în vedere un ansamblu vestimentar ce serveşte scopurilor practice, sociale şi simbolice, prin care comunitatea se identifică în comunicarea interpersonală şi interetnică. El este opera mai multor generaţii de creatori, a fost generalizat prin tradiţie la nivel de spaţiu cultural timp de secole, graţie accepţiei şi practicii colective, încât exprimă caracteristicile esenţiale psihice, etice şi estetice ale poporului. Acest ansamblu are două componente – una cotidiană şi alta sărbătorească, aflate în relaţii de interdependenţă. Cea
cotidiană este adaptată scopurilor practice, în special activităţii de muncă şi conservă tipare arhaice, iar ansamblul sărbătoresc este mult mai decorativ, mai bogat, mai divers în unitate, concentrează eficient semnele identitare şi le intermediază în comunicare.
            Între valorile esenţiale ale identităţii de grup cele vestimentare erau special etalate, promovate, respectate. Comunităţile au început să se identifice cu aceste creaţii vestimentare, recunoscându-le ca esenţiale în existenţa lor socială. Orice abatere de la vestimentaţia acceptată de colectiv ca fiind reprezentativă era sancţionată, pentru a nu permite penetrarea semnelor alterităţii, a nu prejudicia comunicarea în interiorul grupului şi a păstra integralitatea memoriei colective. Conform acestei moralităţi portul popular moldovenesc a conservat substratul iliro-traco-dacic, analizat de cercetătorii
premergători în domeniu1.
            În societatea tradiţională, bazată pe economia patriarhală, decorul vestimentar caracteriza elocvent omul social, indica locul fiecărui individ în ierarhia grupului său şi oferea celorlalţi semne cunoscute pentru întreţinerea comunicării, ceea ce contribuia la articularea relaţiilor sociale. Semnele identitare ale individului, dar şi cele ale colectivului erau cel mai bine sesizate de către străini, deoarece construcţiile identitare vizează permanent cele două aspecte ale omului social: apartenenţa sa la un grup şi deosebirea grupului de altele. „Îmbrăcămintea, – precizează André Leroi-Gourhan, – are înainte de toate o valoare etnică. Apartenenţa la un grup e mai întâi sancţionată de aspectul
vestimentar”2.
            Fiecare popor în procesul formării şi afirmării sale istorice s-a identificat cu un anumit ansamblu vestimentar. Maxima „Ori te poartă cum ţi-i vorba, ori vorbeşte cum ţi-i portul” a apărut din necesitatea de a respecta sincretismul culturii populare, a apăra distincţiile culturale. Purtat în zile de sărbătoare şi în condiţii cotidiene, având mai multe variante locale şi un tipar unitar, vestimentaţia este un fapt cultural universal şi în acelaşi timp o marcă a identităţii culturale. Sinteză a modului de viaţă, istoriei şi viziunii asupra lumii, costând dintr-un ansamblu de piese şi reguli de combinare a acestora (dintre care unele sunt imperative, iar altele facultative)2, portul popular permite identificarea grupurilor după diverse principii (locale, regionale, etnice, naţionale, metaetnice), funcţionând concentric. Ajutat de alte materiale specializate în demonstrarea diversităţii, de podoabe şi accesorii vestimentare, îmbrăcămintea capătă însemne clare pentru consemnarea statutului social al purtătorului, facilitează comunicarea în cadrul
grupului şi între grupuri, contribuind la articularea relaţiilor conform ierarhiei sociale3. La sărbători erau demonstrate cele mai bune haine şi anume costumul de sărbătoare va constitui obiectul discuţiei noastre. Comunităţile rurale aveau aceeaşi gospodărie patriarhală în care produceau toate cele necesare, practic dispuneau aproape de aceleaşi materiale. Totul depindea de hărnicia şi ingeniozitatea femeilor şi fetelor care manipulau aceste materiale în cadrul modelelor tradiţionale. Orice noutate era greu acceptată, dar
şi atractivă, încât neputând fi refuzată, era asimilată conform unor strategii identitare. În zilele obişnuite de lucru erau purtate haine mai simple, mai sobre şi mai practice, adaptate activităţilor de muncă. Spre exemplu, iia nu este o piesă potrivită pentru activităţi cotidiene, ci pentru sărbători. În zilele obişnuite femeile şi fetele purtau cămăşi cu decor simplu, cu mâneci mai scurte. Catrinţa la sărbători este purtată cu deschizătura la o parte, iar cele cotidiene au deschizătura dinainte, încât femeile ridicau ambele capete
de jos ale catrinţei în brâu şi lucrau.
            Putem rezuma câteva caracteristici esenţiale ale portului popular moldovenesc pe care le vom aprofunda ulterior. Principiul de construire a volumelor în portul nostru este destul de vechi şi ţine în principal de asamblarea câtorva dreptunghiuri, fie în cadrul unei haine (cămaşa, iia, izmenele, bernevicii, iţarii, sumanul de tip vechi), fie formarea ei dintr- un singur dreptunghi (catrinţa, brâul, chinga, năframa, marama). Piesele ce acoperă pielea sunt din pânze de culoare albă, ţesute preponderent din fibre vegetale (cânepă, in, bumbac). Deasupra acestora sunt îmbrăcate hainele confecţionate din ţesuturi de lână sau cele din piei de animale. La crearea proporţiilor, ritmurilor, cromaticii, stilisticii ansamblului costumului naţional au contribuit realmente foarte multe generaţii. În tendinţa sa de afirmare el uneşte mai multe subtipuri, preluate din manifestările identitare locale, preferate de comunităţi mari de oameni.

VARVARA BUZILĂ, Costumul popular din Republica Moldova. Ghid practic. Chişinău, 2011, pag 11-13.


0 comentarii:

Trimiteți un comentariu