miercuri, 10 iulie 2013

Ziua Universală a Iei la Muzeul Naţional de Etnografie şi Istorie Naturală


            Expoziţiile de costum popular ale meşterilor, vernisate în ultimii ani la Muzeul Naţional de Etnografie şi Istorie Naturală, au demonstrat interesul şi aprecierea tot mai mare a oamenilor pentru portul popular. Mai ales tinerii, am observat, apreciază frumuseţea costumului şi a iei/ cămăşii pentru femei, în particular. În Moldova mai multe persoane publice, nu doar interpreţi de folclor, apreciază ia şi o poartă cu diferite ocazii. Designerii se inspiră şi valorifică ia, piesele de port sau anumite ornamente folosite pentru vestimentaţia tradiţională românească.
            Muzeul este instituţia care colecţionează, conservează, dar şi promovează costumul tradiţional autentic, sau ornamentele tradiţionale şi continuă dialogul pentru a evita denaturările în portul popular.
             Dorinţa de avea o zi în care să sărbătorim ia – Ziua Universală a Iei, aşa cum au numit-o tinerii, a apărut din necesitatea de a purta un dialog şi a găsi un spaţiu comun în care să descoperim bogăţia costumului popular, dar, în acelaşi timp, un spaţiu public în care ia şi costumul tradiţional să aibă locul bine-meritat.
            Revenirea la costumul popular cu anumite ocazii, respectându-u autenticitatea şi regulile de bază, atunci când purtăm o piesă de port, e un demers al specaliştilor şi societăţii, care vrea să perpetueze valorile. Generaţiile de azi, printr-un gest de solidaritate recunosc măiestria generaţiilor de femei care au creat cămaşa tradiţională femeiască, numită şi „ie”, deci şi valoarea estetică şi spirituală a acestei moşteniri culturale. Sigur femeile cu un secol sau două în urmă cunoşteau şi respectau tradiţia întocmai, dar aveau şi o tendinţă firească în cadrul comunităţii către originalitate, lucru care a dus la acea varietate de ornamente şi costume irepetabile, pe care avem datoria să le promovăm mai departe. Chiar dacă către sf. sec al XIX costumul popolar este scos din uz de către portul urban şi stofele industriale, portul popular cu ornamente bogate pe cămăşi era folosit la sărbători, la horă, la toate evenimentele importante din viaţa omului.
            În Republica Moldova, dar şi în România se resimte necesitatea de a cunoaşte mai bine şi a promova în spaţiul public, în industriile artistice modelele de ie sau întreg costumul popular consacrat de tradiţie, ca un bun cultural şi marcă a idenităţii naţionale. În acest demers Muzeul se înscrie prin patrimoniul de piese de port popular prezentate în diverse expoziţii, studii şi cercetări, arhiva digitală, expoziţii ale meşterilor populari, dar şi specialişti care oferă consultaţii celor care vor să cunoască ori să confecţioneze piesele de port tradiţional românesc.
            Societatea şi modul de viaţă s-au schimbat foarte mult, dar costumul şi mai ales cămaşa femeiască  poate fi uşor încadrată atât în ocupaţiile unor femei, la fel ca pe timpuri, dar şi fiind accesibilă unui număr şi public diferit. Credem nu doar ministerul de resort, dar şi societatea ar trebui să găsească soluţii pentru promovarea şi transmiterea unor meşteşuguri.
            Sigur această necesitate şi dorinţă firească impune mediul academic, meşterii populari şi artizani, dar şi oamenii pasionaţi de portul popular să se documenteze şi să caute modalităţi de a acoperi petele albe din istoria vestimentaţiei noastre tradiţionale, căutând în lada de zestre a bunicii.
            După o perioadă lungă, sovietică, în care portul şi ornamentele populare au fost schimonosite şi schimbate, cercetătorii de la Muzeu, împreună cu specialiştii din alte instituţii au urmărit ca interpreţii de folclor, ansamblurile folclorice să revină la costumul autentic. Totuşi, aşa cum subliniază etnologul Varvara Buzilă, în colecţiile muzeelor din Moldova nu s-au păstrat suficiente piese de port, pentru a recupera tradiţia locală, de exemplu.
            În ultimii ani, chiar în mediul virtual există artişti, designeri sau pur şi simplu iubitori ai moştenirii tradiţionale, care au preocuparea de a promova, a recupera modele de piese vestimentare, de exemplu ia românească. Unii designeri vor să contribuie la crearea unei baze de date cu modele de ii (cămăşi tradiţionale ale femeilor) aflate în colecţii particulare, în diferite muzee, inclusiv peste hotarele ţării, pe care să o pună la dispoziia meşterilor sau pur şi simplu celor care vor să confecţioneze şi să brodeze o ie sau altă piesă de port.
            Este un exemplu designerul de la Bucureşti, Ioana CORDUNEANU, care a iniţiat o astfel de bază de date în format electronic pe blogul SEMNE CUSUTE şi a stârnit discuţii şi interesul chiar şi în rândul specialiştilor, în ce priveşte posibilităţile oferite de tehnologiile noi pentru documentarea şi arhivarea modelelor de ii sau cămăşii tradiţionale din diferite zone româneşti.
            Apoi este vorba de o cunoscută comunitate de  pe facebook, care se numeşte La Blouse Roumaine şi care promovează ia românească la nivel internaţional. La iniţiativa La Blouse Roumaine, exclusiv pe reţelele de socializare, în 2012 a fost sărbătorită ZIUA UNIVERSALĂ A IEI pe 24 iunie, un îndemn urmat de românii care locuiesc atât în România, în Republica Moldova şi peste hotare.
            O altă iniţiativă s-a născut cam în acelaşi timp la Chişinău, de Televiziunea Publică – IPN TeleRadio Moldova, împreună cu Muzeul Naţional de Etnografie şi Istorie Naturală şi Casa Portului Popular Casa Cristea – FESTIVALUL IEI, organizat sub înaltul patronat al primei doamne Margareta Timofti la 11 august 2012 – vedeţi site-ul iefestival.md.
             Reacţiile comunităţilor după aceste iniţiative recente ne-au făcut, îndrumaţi de doamna Varvara Buzilă, să organizăm la Muzeu Ziua Universală a Iei, acceptând invitaţia La Blouse Roumaine, pentru toţi acei care în Chişinău s-au alăurat acestei iniţiative şi, de Sânzâiene, 24 iunie 2013, pe stil nou au îmbrăcat costumul sau ia şi au dorit să o etaleze în public.

            Ziua Universală a Iei pe 24 iunie 2013, ora 10.00-17.00 la Muzeu a fost organizată din câteva activităţi diferite:

        Vernisajul expoziţiilor de ii şi costume din colecţia Muzeului (sec XIX-XX);
        Expoziţii de costume confecţionate de către meşterii populari Maria CRISTEA („Casa Portului Popular CASA CRISTEA”), Simion LUNGU (Edineţ), Valentina URSU (Vălcineţ, Călăraşi), Antonina RUSU (Chişinău), Elena EŢCU (“Tradiţii Noi), Niculina TCACENCO, Marina ELIZAVETA, Ludmila BEREZINA, Valentina GUŢU,”) . Doritorii au putut procura piese vestimentare.
        Conferinţă ştiinţifică Costumul popular – marcă a identităţii naţionale (11.00-14.00).
        Participanţii la eveniment şi vizitatorii au fost invitaţi să vină îmbrăcaţi în costum popular sau în ii. Publicul a avut posibilitatea să prezente atât iile, dar şi întregul costum, împreună cu istoria acestora. Imaginile vor completa ulterior Arhiva digitală a Muzeului.
-        Cea mai mare paradă a costumului popular prezentată pe ecran: Ore care relevă milenii de tradiţie.
-        Biroul pentru relații cu diaspora a oferit un WORKSHOP DE STYLING cu Gabi Sofia Conac despre „Cum să introduci ia românească într-o ținută cool”.





Foto: Mihai Stamati,  sursa: blogul Semne Cusute
            
             Sărbătoarea a fost sărbătoare, cu muzică deosebită – romanţe interpretate de CRISTINA SCARLAT şi un program folcloric cu interpretele Viorica CIUBOTARU, Dina VRĂJMAŞU, Dimitriana CHIRCU, ansamblul “BALADA”, conducător Iulia GÂRLEA, , în cadrul căruia – apariţia în revenire a consacratei interprete de muzică populară a anilor ’60, EUDOCHIA LICĂ (14.00-17.00).

            „Practica culturală arată atitudini diferite faţă de costumul autentic, dar şi faţă de modul de a-l purta în public, etalându-i valorile. Lumea apreciază frumuseţea şi eleganţa costumului popular, chiar dacă îl poartă numai anumiţi oameni. L-ar purta şi mai mulţi, dacă l-ar avea. Dar e foarte dificil să-ţi faci un costum autentic. Deoarece nu mai sunt nici materialele de altă dată, nici femeile nu mai cunosc marea varietate de tehnici cu ajutorul cărora erau ţesute năframele, maramele, catrinţele, brâiele, nici cum erau brodate cămăşile, pieptarele, cojoacele. Deci, nu în ultimul rând, este necesar să facem mai accesibile tehnicile de confecţionare a pieselor vestimentare, prezentându-le ca pe un îndemn spre continuitate.” (VARVARA BUZILĂ, Costumul popular din Republica Moldova. Ghid practic. Chişinău, 2011, pag. 4.)


0 comentarii:

Trimiteți un comentariu