La Muzeul Naţional
de Etnografie şi Istorie Naturală de Sărbătoarea Paştelui, una din cele mai
importante de peste an, organizăm un Atelier de Încondeiere a Ouălor. Anul
aceasta de la 23 la 26 aprilie 2013 am deschis Atelierul la a 12-a ediţie,
pentru doritorii de a învăţa acest meşteşug alături de noi. Colegele noastre
din Secția Relații cu Publicul, cu ajutorul Meşterului Popular Angela Don, din
satul Lalova, Rezina, au organizat primul atelier practic cu 12 ani în urmă și
această inițiativă a rămas o tradiție. Au învăţat despre tradiţia încondeierii ouălor
şi au deprins tehnica încondeierii cu ceară și coloranți și au decis să
organizeze atelierul în fiecare an, înainte de Paşti. Studenţi, copii, orăşeni,
sau oaspeţi ai Muzeului nostru, vin la atelier. Pentru că a fost recunoscută și
apreciată funcția educativă a muzeelor, dar și cea culturală și științifică
atelierele practice au devenit o formă în care toate aceste roluri ale muzeului
se completează și se îmbină în mod practic. Ouăle încondeiate în cadrul
atelierului completează fondurile Muzeului.
În acest an, Meşterul Popular Ecaterina Saviţchi
ne-a demonstrat, în premieră, metoda “ceară în relief”, deprinsă
de ea de la meşteriţele din zona Sucevei, România, metodă pe care o foloseşte
până azi, cu predilecție. A fost deosebit de interesant să comparăm două
tehnici diferite. Am aflat că se inspiră din motive de la diferite popoare:
–
„Ornamentele
celtice sunt preferatele mele. Anume liniile împletite, că viaţa nu e cu linii
drepte...”.
Când am întrebat cum de o absolventă AMTAP, Facultatea
Arte Plastice, Secţia Ceramică a devenit un Meşter Popular care încondeiază
ouă, Ecaterina Saviţchi ne-a spus că e o persoană căreia îi place singurătatea
şi când lucrează ceva manual se simte bine. Un lucru de care ne-am convins,
fiindcă ouăle încondeiate, numite „muncite”, cer migală, atenţie şi linişte.
Tocmai acea linişte şi gândirea concentrată pe care o avem înainte de
Sărbătoarea Învierii Mântuitorului.
Materiale
şi tehnici
-
ou
de găină sau gâscă (tradiţional
-
culori
vegetale sau sintetice
-
ceară
de albine (naturală)
-
"chişiţa"
(unealtă specială, făcută dintr-o ţeavă subţire din metal, cu diametrul foarte
mic), care se foloseşte la "scrierea" ormanentelor
- Ceara
se topeşte într-un vas plasat deasupra unui bec aprins în care introducem
chişiţa
-
Golim
oul de conţinut cu ajutorul unei seringi, sub presiunea aerului, printr-o gaură
-
Oul
se spală înăuntru de rămăşiţe, care ar putea da un miros neplăcut ulterior
-
Suprafaţa
oului se curăţită cu apă şi soluţie de spălat vesela, dacă e necesar, şi se
usucă
Regulile aplicării cerii
Ceara trebuie să
fie fierbinte. Desenul se trasează pe
oul alb, cu chişiţa (putem trasa desenul cu creion simplu, iniţial). Ceea ce
încondeiem cu ceară pe suprafaţa albă va rămîne de culoare albă, în final, după
vopsirea oului. Pentru a aplica alte ornamente de culori dorite, începem prin
vopsirea oului de la cea mai deschisă culoare – galben sau orice altă culoare,
apoi tot aşa de la deschis la închis. După ce am aplicat prima culoare de
intensitatea dorită, uscăm şi încondeiem cu ceară locurile care dorim să fie
ormanentate, cu galben, dacă asta a fost prima culoare. Apoi iar vopsim cu
verde, după aceasta ormamentăm iarăși cu ceară acolo unde vrem să fie culoarea
verde, apoi cu albastru, roşu...
Pentru a îndepărta toată ceara, aducem oul aproape de o
sursă de căldură şi ştergem cu o pânză; apoi ungem cu ulei sau lac, pentru a-i
da strălucire.
Ornamente
tradiţionale în spaţiul românesc
Ornamentele sunt variate: de la geometrice, fitomorfe,
zoomorfe, antropomorfe sau naturaliste. Linia verticală trasată longitudinal de
pe ou, pe care o trasăm pentru a despărţi oul în două sau patru suprafeţe egale,
simbolizează linia vieţii. Etnografii consideră peştele, florile, figurile
geometrice a fi de o vechime mai mare, dar conchid că e greu de delimitat cele
mai vechi ornamente. Alte motive răspândite:
prescura, grebla, dinţii, calea rătăcită, cârligul ciobanului, fierul plugului,
stelele, traista ciobanului, crucea, coarnele berbecului etc.
Din istoria tradiţiei ouălor pascale
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu